Pressmeddelande

Invigning av ALMA inleder en ny tid av upptäckter

Revolutionerande teleskop möjliggör helt nya sätt att se på kosmos

13 mars 2013

Idag i en avlägsen del av de chilenska Anderna invigdes ALMA, Atacama Large Millimeter/submillimeter Array, under högtidliga former. Ceremonin innebär början på en ny tid: nu är det gigantiska teleskopets alla system i drift och övergången från ett byggprojekt till regelrätt observatorium är avklarad. ALMA är ett partnerskap mellan Europa, Nordamerika och Ostasien i samarbete med Chile.

ALMA:s tre internationella partners välkomnade idag fler än 500 personer till ALMA-observatoriet i den chilenska Atacamaöknen för att fira projektets framgångar. Hedersgäst var Chiles president, Sebastián Piñera.

Bland de framstående gästerna vid firandet fanns Karlheinz Töchterle, Minister för naturvetenskap och forskning (Österrike), Petr Fiala, minister för utbildning, sport och ungdom (Tjeckien), Nuno Crato, Utbildnings- och forskningsminister (Portugal), Roger Genet, generaldirektör för forskning och innovation (Frankrike), Nora van der Wenden, direktör för forsknings- och vetenskapspolitik (Nederländerna), Bruno Moor, Chef för divisionen för internationellt samarbete i forskning och innovation (Schweiz), Beatriz Barbuy (representant för Brasilien), Anne Glover, förste vetenskaplige rådgivare till Europeiska Unionens ordförande, och ambassadörerna från Sverige, Belgien, Frankrike, Italien, Japan, Nederländerna, Portugal, Schweiz, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, USA och Österrike.

Chiles president, Sebastián Piñera, sade:
- En av våra viktigaste naturresurser i Chile är vår spektakulära stjärnhimmel. Jag tror att vetenskaplig forskning har varit ett viktigt bidrag till Chiles utveckling under senare år. Jag är mycket stolt över våra internationella samarbeten inom astronomi, där ALMA är det senaste och största.

Vid ceremonin, som sändes live på internet, närvarade även representer för ALMA:s internationella partners: ESO:s generaldirektör, Tim de Zeeuw, direktören för USA:s National Science Foundation, Subra Suresh, och Japans förste viceminister för utbildning, kultur, sport, vetenskap och teknik, Teru Fukui, tillsammans med ALMA:s direktör Thijs de Graauw. Chefer och personal inom ALMA tillsammans med representanter från närområdet närvarade också.

Thijs de Graauw uttryckte sina förväntningar för ALMA.
- Tack vare den stora insatsen och de otaliga arbetstimmarna för forskare och tekniker inom ALMA-projektet över hela världen har ALMA redan visat att det med råge är världens mest avancerade teleskop för millimeter/submillimeterljus. Nu väntar vi ivrigt på att astronomer ska få utnyttja den fulla kraften hos detta otroliga verktyg.

Time de Zeeuw tillade:
- Det här är ett exempel på vilka fantastiska framsteg som blir möjliga när institutioner och nationer lägger ihop sina insatser, vilket är den strategi som ligger bakom hela ESO:s program. Genom att tillämpa den här strategin på en global nivå och bli partners tillsammans i ett sådant stort projekt, ger vi nu astronomerna i ESO:s medlemsländer möjligheten att utföra den unika forskning som endast är möjlig med ALMA.

I morgon kommer en utvald grupp av gäster få möjligheten att besöka teleskopet på den så kallade Array operations site, som ligger 5000 meter över havet. Monteringen av ALMA:s antenner fullföljdes nyligen, när de sista sju antennerna av totalt 66 monterades. Dessa sju antenner håller för tillfället på att testas innan de tas i bruk. Teleskopet har redan gett enastående bilder av kosmos med ett mindre antal antenner [1].

ALMA observerar universum genom att detektera ljus som är osynligt för våra ögon, och kommer att visa oss helt nya detaljer om hur stjärnor föds, hur nyfödda galaxer i det unga universum såg ut, och hur planeter bildas omkring avlägsna solar. Och i rymden mellan stjärnorna kommer det dessutom att kunna upptäcka och kartlägga molekyler som är avgörande för att liv ska kunna uppstå.

Under 1980-talet kom idén om ALMA till som tre separata projekt i Europa, USA och Japan, och de tre projekten lades samman till ett under 90-talet. Bygget började 2003. Den totala byggkostnaden för ALMA är ungefär 1,4 miljarder dollar, av vilka ESO bidrar med 37,5 procent.

Antennerna som utgör ALMA, femtiofyra 12-metersparaboler och tolv mindre 7-metersparaboler, arbetar tillsammans som ett enda teleskop. Varje antenn samlar strålning från rymden och fokuserar den på en mottagare. Signalerna från alla antenner samlas sedan och bearbetas av en specialbyggd superdator: ALMA:s korrelator. De 66 antennerna i ALMA kan arrangeras i olika mönster, där det största avstånden mellan antenner kan variera mellan 150 meter och 16 kilometer.

För att fira invigningen av ALMA släpper dess partners, ESO, USA:s nationella radioobservatorium och Japans nationella astronomiska observatorium, flera mediaprodukter. En 16 minuter lång film med titeln “ALMA - In Search of Our Cosmic Origins”, en fotobok, en broschyr om samtida astronomi inom området, och två broschyrer om ALMA-projektet och om de olika partnernas bidrag är alla tillgängliga för nedladdning via länkarna nedan.

[1] Tidigare exempel på forskning med ALMA beskrivs i ESO:s pressreleaser eso1216, eso1239, eso1301 och eso1313.

ALMA är en internationell anläggning för astronomi och är ett samarbete mellan Europa, Nordamerika och Ostasien i samverkan med Chile. I Europa stöds ALMA av ESO, i Nordamerika av US National Science Foundation (NSF) i samarbete med Kanadas National Research Council (NRC) samt av Taiwans Nationella vetenskapsråd (NSC), i Ostasien av Nationella instituten för naturvetenskap (NINS) i Japan i samarbete med Academia Sinica (AS) i Taiwan. Bygget och driften av ALMA leds för Europas del av ESO, för Nordamerika av National Radio Astronomy Observatory (NRAO), som drivs av Associated Universities, Inc. (AUI), och för Ostasien av Nationella astronomiska observatoriet i Japan (NAOJ). Joint ALMA Observatory (JAO) ger gemensam ledning och gemensam organisation för bygget, driftsättning och drift av ALMA.