Pressmeddelande

Danmarks Kronprins besöker ESO:s Paranalobservatorium

15 mars 2013

Den 14 mars 2013 besökte Hans Kungliga Höghet Kronprinsen av Danmark tillsammans med sin hustru, Hennes Kungliga Höghet Kronprinsessan, ESO:s Paranalobservatoriet. Besöket ingick i ett officiellt besök i Chile. ESO:s generaldirektör Tim de Zeeuw visade kronprinsparet runt på ESO:s världsledande anläggning för astronomisk forskning vid Paranal.

Danmarks kronprinspar besökte ESO:s Paranalobservatorium under deras officiella besök i Chile. Observatoriet ligger 130 kilometer söder om Antofagasta, i hjärtat av världens torraste plats: Chiles Atacamaöken. Vid Paranal, som ligger 2635 meter över havet, finns VLT (Very Large Telescope), världens mest avancerade instrument för astronomisk forskning i synligt ljus.

Vid sin ankomst välkomnades Kronprins Frederik och Kronprinsessan Mary av ESO:s generaldirektör Tim de Zeeuw, som visade upp ESO:s världsledande forskning. De Kungliga Högheterna, som åtföljdes av Danmarks utrikesminister Villy Søvndal och Danmarks ambassadör i Chile,  Lars Steen Nielsen, besökte sedan området, där de först upplevde Paranals prisbelönta forskarhotell Residencia där observatoriets utstationerade personal bor, följt av ett besök vid teleskopen på toppen av Cerro Paranal. Från plattformen där teleskopen står upplevde de Paranals berömda solnedgång, vilket är en speciell tradition för personalen innan de startar nattens arbete.

Under besöket sa Hans Kungliga Höghet Kronprinsen:
- Det är ett nöje att få tala från en sådan exklusiv och världsledande forskningsanläggning. Arbetet som sker här är verkligen enastående. Som danskar är vi stolta att vi deltar i detta stora arbete.

Generaldirektören tillade:
- Vi är verkligen ärade att ta emot Kronprinsparet här på Paranal och för att visa dem vårt arbete. Danmark är en viktig och långvarig medlemsstat och jag tar det här tillfället att tacka Prinsen och Prinsessan från ESO för Danmarks fortsatta starka stöd för vårt forskningsprogram. Jag är speciellt nöjd att detta besök sammanfaller med att Danmark för tillfället tar ett viktigt steg för att medverka i programmet för att bygga E-ELT, European Extremely Large Telescope.

Kronprinsparet spendrade natten på Paranal och efter middagen gick de ut för att uppleva Paranals vackra stjärnhimmel, med hjälp av ett 50 cm hoppyteleskop som sattes upp av ESO-ingenjören Stephane Guisard. Två danskar, ESO:s seniorrådgivare för internationella förbindelser, Claus Madsen, och Lars Lindberg Christensen, chef för utbildning och utåtriktad verksamhet vid ESO, gav signerade kopior av de böcker de skrev inför ESO:s 50 årsjubileum.

Danmark var det första landet som gick med i ESO efter de fem stater som grundade organisationen (Belgien, Frankrike, Tyskland, Nederländerna och Sverige) år 1967, och har sedan bidragit till viktiga upptäckter hos ESO (see Danmarks involvering i ESO).